کابل مسی و کاربرد آن در صنعت

دسامبر 31, 2022by multi0

کابل مسی و کاربرد آن در صنعت

مس را به عنوان یکی از بهترین رساناها در دنیا میشناسند. مس دارای ویژگی هایی همچون رسانایی بالا و تحمل بار است این ویژگی های مس باعث شده تا از آن برای انتقال داده (دیتا) و جریان و … استفاده، و در صنایع مختلف به ایفای نقش بپردازد.

کاربرد کابل مسی در صنعت

کابل مسی در صنایع مختلفی کاربرد دارد. صنایعی همچون ساخت قطعات ، حمل و نقل، موتور های برقی و … این ها فقط قسمتی از کاربردهای کابل مسی در صنعت است. بیشتر مصرف مس در زمینه ساخت موتورهای برقی است. و دلیل آن مقاومت مس در برابر گرما و رسانایی خوب آن است. از دیگر موارد مصرف مس در صنایع میتوان به ساخت بخاری های ماشین با آن اشاره کرد. همچنین کابل مسی نقش بسزایی در انتقال جریان و انتقال داده های اینترنت دارد و نمیتوان از نقش آن در این صنعت چشم پوشی کرد.

کاربردهای اولیه کابل مسی

کاربرد اولیه سیم مسی در انتقال بار است. این سیم ها به دلیل اتلاف کم انرژی و رسانایی بالا به انتخاب مناسبی در زمینه انتقال بار بدل شده اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نصف مس استخراج شده از معادن جهان صرف ساخت سیم و کابل مسی میشود. البته از سیم مسی در پمپ های آب، پمپ شارژ باتری الکتریکی و لوازم روشنایی نیز استفاده میشود. در ادامه به چند کاربرد عمده سیم مسی در کشورمان خواهیم پرداخت.

کاربرد سیم مسی در شبکه

یکی از مصارف مهم سیم مسی استفاده برای انتقال داده یا استفاده برای خطوط تلفن است. یکی از مزایای سیم مسی این است که سیم مسی ارزان تر و قیمت به صرفه تری نسبت به سیم فیبر نوری دارند

کاربرد کابل مسی در خطوط انتقال برق

از دیگر مصارف مهم کابل مسی استفاده برای خطوط میان شهری و خطوط انتقال است. ولی به علت بالا رفتن قیمت مس بیشتر برای انتقال برق شهری بیشتر از کابل های آلومینیوم خودنگهدار و کابل آلومینیومی زمینی استفاده میشود.

انواع کابل مسی

انواع کابل مسی شامل موارد زیر میشود.

1- کابل افشان
2- کابل مفتولی
3- سیم لاکی
4- سیم مسی گرد
5- سیم مسی تخت
6- سیم مسی نیمه افشان

1- کابل مسی افشان

سیم های افشان در سیم کشی ساختمان کاربرد دارد. به همین علت میتوان این سیم ها به عنوان سیم و کابل ساختمانی نیز نام برد. این سیم ها انعطاف پذیر بوده و به همین علت از آن ها در مکان هایی که نیاز به خمش دارد استفاده میکنند.

2- کابل مسی مفتولی

این نوع از کابل دارای انعطاف کمی بوده و به همین خاطر بیشتر در بخش هایی مورد استفاده قرار میگرد که نیاز به خمش و تحرک نداشته باشد مثل استفاده برای تابلوهای برق

3- عایق های کابل مسی

کابل های مسی را با دو ماده پی وی سی و پلی اتیلن شبکه ای میتوتن عایق کرد. از کابل هایی که با پی وی سی عایق شده اند برای سیم کشی، انتقال انرژی بر روی زمین و داخل زمین، انتقال انرژی از مراکز توزیع و … کاربرد دارد. از عایق نوع دوم نیز برای عایق کردن سیم تک رشته ای یا چند رشته ای استفاده میکنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی ، قیمت کابل آلومینیومی و دیگر خدمات به صفحه ی تماس با ما مراجعه کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

یک × 4 =