کابل افشان چیست ؟

دسامبر 31, 2022by multi0

کابل افشان چیست ؟

کابل افشان چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با کابل افشان بپردازیم. انواع مختلفی از کابل های افشان وجود دارد که از جمله آن ها می توانیم به کابل های فشار ضعیف ، کابل آلومینیوم فشار قوی ، ارت و… اشاره داشته باشیم که پیش از خرید کسب اطلاعات در مورد کابل ها از جمله: کابل آلومینیوم خودنگهدار و کابل آلومینیومی زمینی ضروری است. از آنجا که انعطاف زیادی دارند برای استفاده در صنایع مختلف بسیار مناسب می باشند. در مکان هایی که به پیچش و انعطاف زیادی نیاز باشد از این کابل ها استفاده می شود. هر کدام از کابل های افشان جریان دهی متفاوتی نسبت به همدیگر دارند که در کاربرد آن ها تاثیرگذار است.

کابل افشان چیست؟

قدمت تولید کابل افشان در حدود نیم قرن است، از اواخر دهه هفتاد میلادی بود که این کابل تولید شد. از آنجا که کابل افشان انعطاف بالایی دارد با نام کابل نرم نیز شناخته می شود. کابل های افشان از دو یا چند سیم رشته ای افشان تشکیل شده است که جنس فلز آن مس است. عایق کاری در انواع کابل های افشان متفاوت است برای کابل های سبک از پی وی سی کلاس دی و برای کابل های قدرت از پی وی سی نوع آ استفاده می شود. به طور کلی کابل های افشان را می توان در دو دسته تخت و گرد قرار داد.

بیشتر بخوانید: سیم تک رشته ای یا چند رشته ای

مشخصات کابل افشان

مهم ترین مشخصه ای که کابل افشان دارد و آن را از سایر کابل ها جدا می سازد مربوط به انعطاف پذیری آن است.
یکی دیگر از مشخصات کابل های افشان تولید آن ها به صورت گرد است که استفاده از آن ها در بین مردم رواج بیشتری دارد البته ضعف های آن سبب شده است که امروزه برای تولید کابل های نوع تخت نیز اقدام شود.
کابل های افشان وزن مناسب و استانداردی دارد.
این کابل ها در پیچ و خم ها از انعطاف بسیار زیادی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: سیم نول چیست؟

انواع کابل افشان

1- کابل تخت

همان طور که گفته شد یکی از انواع کابل های افشان، کابل تخت است. از کابل های تخت بیشتر برای انتقال دادن و تامین برق در لوازم طبی، نیمه هادی و هواپیماهای غیرنظامی استفاده می شود. در حال حاضر شرکت هایی که در زمینه تولید جرثقیل سقفی فعال هستند بیشتر از این نوع کابل افشان استفاده می کنند چرا که بر روی قرقره پیچیده نمی شوند.

2- کابل دریایی افشان

از برخی از انواع کابل های افشان به منظور انتقال برق در زیر آب استفاده می شود که به کابل های دریایی افشان مشهور هستند. انواع مختلفی از این کابل ها وجود دارد و البته استفاده از آن ها در زیرآب رایج است و در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند که می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

به منظور رساندن برق برای یک جزیره
برای استفاده از سیستم برق سکوها و دکل های نفتی
وصل سیستم برق دو جزیره مجاور
برای استفاده در نورپردازی زیر آب
برای استفاده در تجهیزات برقی زیرآب

بیشتر بخوانید: آشنایی با ساختار کابل ها

کاربرد کابل های افشان

کاربرد کابل های افشان به دلیل خاصیت انعطاف پذیری که دارد بیشتر در فواصل کوتاه رواج دارد، در صنعت ساختمان سازی چون فواصل کوتاه است از کابل های افشان استفاده می شود و معمولا در فواصل طولانی مورد استفاده نیستند. یکی از کابل های پرکاربرد افشان کابل شیلددار است که از آن به عنوان کابل پمپ شناور در چاه عمیق استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد سیم و کابل در برق کشی

روکش کابل مسی افشان

در ابتدا روکشی که کابل های مسی داشتند از جنس کائوچو بودند با گذشت زمان با استفاده از مواد نفوذناپذیر برای عایق شدن آن ها اقدام شد. برای روکش کردن این کابل ها از روکش های مختلفی همچون پی وی سی، لاستیک، پلی اتیلن و … استفاده می شود. یکی دیگر از این روکش ها LSZH است که خاصیت آن جلوگیری از تولید دود سمی در هنگام سوختن است. در برخی موارد به منظور حفاظت از کابل از مواد آلومینیومی و فولادی استفاده می شود که اسم آن کابل شیلدار افشان است. یکی از انواع کابل افشان که امروزه طرفداران زیادی دارد کابل افشان لاستیکی است. به دلیل داشتن روکش مقاوم عمر طولانی دارد و استفاده از آن می تواند در طول زمان در هزینه ها صرفه جویی کند. لاستیکی که در این نوع از کابل های افشان به کار رفته است سبب بالا رفتن مقاومت کابل می شود. بر همین اساس در مکان هایی که احتمال آتش سوزی و برق گرفتگی وجود دارد به طور معمول از این کابل ها استفاده می شود. معمولا از این کابل در سدسازی، صنایع آب و فاضلاب، کشاورزی و… استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کابل آلومینیومی زمینی ، کابل آلومینیوم خودنگهدار و قیمت کابل آلومینیومی می توانید از طریق صفحه ی تماس با ما با کارشناسان مجموعه ی ماهان کابل امیر در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

14 + 1 =