قیمت کابل آلومینیومی

دسامبر 31, 2022by multi0

قیمت کابل آلومینیومی

مس و آلومینیوم به دلیل مقاومت کم و رسانایی عالی، بیشتر به عنوان رسانای الکتریکی در کابل های الکتریکی استفاده می شوند. این فلزات هم انعطاف پذیر هستند و هم در برابر خوردگی نسبتاً مقاوم هستند، اما خواص متفاوتی نیز دارند که آنها را برای کاربردهای مختلف مفید می کند. مس رساناترین فلز در بین این دو فلز است، در واقع از فلزات خالص معمولی، فقط نقره رساناتر است اما به میزان قابل توجهی گران‌تر است و به همان اندازه قوی نیست. کابل آلومینیوم به وفور در دسترس است و جایگزین ارزان تری برای مس برای هادی ها است. تقاضا برای مس متغیر است و قیمت به طور قابل توجهی در نوسان است در حالی که قیمت آلومینیوم بسیار پایدارتر است. در حالی که یک هادی آلومینیومی تنها حدود 61 درصد به اندازه هادی مسی رسانا است، اما وزن آن سه برابر سبک تر است که کار با آن را بسیار آسان تر می کند. به همین دلیل، آلومینیوم در کابل‌های سایز بزرگ و کابل‌های توزیع برق سربار مورد توجه قرار می‌گیرد، کابل های آلومینیومی به طور کلی دو دسته کابل آلومینیومی زمینی و کابل آلومینیوم خودنگهدار تقسیم میشوند، در ادامه به مبحث قیمت کابل آلومینیومی نیز می پردازیم:

کابل آلومینیومی چیست؟

کابل آلومینیومی برای مدت زمان قابل توجهی به عنوان یک رسانای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته است، به ویژه توسط تاسیسات برق مربوط به خطوط انتقال برق که مدت کوتاهی پس از شروع سیستم های توزیع برق مدرن که در اواخر دهه 1880 ساخته شده اند، استفاده می شود. کابل آلومینیومی برای انتقال جریان یکسان به گیج سیمی بزرگتر از سیم مسی نیاز دارد، اما همچنان برای کاربرد خاصی از کابل مسی ارزانتر است.
با این حال، راه حل هایی برای کاهش خوردگی در اتصالات کابل آلومینیومی ایجاد شده است که به موجب آن بازدارنده های خوردگی محکم چسبیده به عنوان آنتی اکسیدان برای جلوگیری از خوردگی و گرمایش نامطلوب بعدی و مقاومت الکتریکی بالا عمل می کنند.

بیشتر بخوانید: کابل مسی یا آلومینیومی

آشنایی با قیمت کابل آلومینیومی

یکی از موارد مشابه بین کابل آلومینیومی و کابل مسی در قیمت آن است با توجه به قیمت آلومینیوم و مس به عوان دو هدایت کننده ی پر مصرف در تولید کابل های برق متفاوت بوده است و در زمانهایی افزایش و یا کاهش یافته اند و همواره قیمت کابل آلومینیومی یک سوم کابل مسی است در نتیجه کابل آلومینیومی از نظر قیمتی به صرفه تر است.

بیشتر بخوانید: جدول محاسبه سطح مقطع سیم های مسی و آلومینیومی

چرا از کابل آلومینیومی برای ساخت کابل استفاده می شود؟

کابل آلومینیومی برای ساخت کابل های انتقال استفاده می شود. کابل های آلومینیومی رسانای خوبی برای الکتریسیته هستند و همچنین فلزی ارزان قیمت به راحتی در دسترس هستند، وزن سبک و همچنین شکل پذیری بسیار خوبی دارند. تمام این ویژگی های آلومینیوم باعث می شود که کابل های انتقال بهتر ساخته شوند.

بیشتر بخوانید: قیمت سیم و کابل

تفاوت بین کابل آلومینیومی و کابل مسی

 

سیم ها هادی هایی هستند که برای هدایت جریان الکتریسیته یا الکترون استفاده می شوند. فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی هر دو رسانا هستند، اما فلزات غیر مغناطیسی بهترین هستند. فلزات مختلفی برای این منظور در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، اما فلزات مورد استفاده آلومینیوم و مس هستند. هر دو کابل آلومینیوم و مس برای مدت بسیار طولانی مورد استفاده قرار می گیرند و هر دو دارای خواص متفاوتی هستند.

کابل آلومینیومی در مقابل کابل مسی

کابل های آلومینیومی مقرون به صرفه تر هستند، حداقل زمانی که فقط هزینه اولیه را در نظر می گیرند. این امر به ویژه برای طرح هایی که نیاز به کابل های با درجه CCC بالاتر یا افت ولتاژ کمتر دارند بهتر است. برای پروژه‌هایی با حداقل اندازه کابل کوچک‌تر، هزینه‌های اضافی مرتبط با آلومینیوم مانند بند دو فلزی و نگهداری بالاتر، مس را به گزینه برتر تبدیل می‌کند، اما با افزایش اندازه کابل، صرفه‌جویی قابل توجهی از هزینه‌های اولیه بیشتر از این عوامل خواهد بود. یکی دیگر از مشکلات کابل آلومینیومی، به خصوص برای اندازه های کوچکتر، در دسترس بودن است. تقریباً برای تمام کاربردها و اندازه ها، یک کابل مسی در بازار موجود خواهد بود. مس در حال حاضر گزینه بسیار محبوب تری در مقایسه با آلومینیوم است. اما علیرغم افزایش قابل توجه قیمت مس در طول رونق کالاها در اوایل دهه 2000 است. از سوی دیگر، قیمت آلومینیوم نسبتا ثابت مانده است و در صورت ادامه این روند، توجه به آلومینیوم به عنوان یک ماده رسانا جایگزین اهمیت بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: مزیت و معایب کابل های مسی و آلومینیومی

مزایای کابل آلومینیومی

1- وزن سبک:

یکی از مزیت های اصلی مفتول های آلومینیومی وزن سبک آنها است که 2.7 گرم بر سانتی متر مکعب است که باعث کاهش هزینه های ساخت می شود. این همچنین به استفاده از آن در وسایل نقلیه کمک می کند که منجر به سر و صدای کمتر و افزایش سطح راحتی نیز می شود.

2- داکتایل:

آلومینیوم یک داکتیل است به این معنی که می توان آن را در ورق ها یا سیم های نازک بدون مشکل کشید. به عنوان مثال، فویل های آلومینیومی در هر خانه ای برای چندین منظور استفاده می شود.

3- نفوذناپذیر:

آلومینیوم بی بو و غیر قابل نفوذ است و برای بسته بندی مواد خوراکی و حساس بهترین گزینه است.

4- فلز غیر مغناطیسی:

فلزات غیر مغناطیسی به طور کلی بهترین رسانا هستند و آلومینیوم یکی از این فلزات است.

5- استفاده مجدد:

آلومینیوم فلزی است که بازیافت می شود و می توان چندین بار از آن استفاده مجدد کرد.

نتیجه

بنابراین، خواص مختلف سیم آلومینیوم و مس بسیار واضح است. در صورت نیاز به سیم کشی در خانه، سیم های مسی برای آن ایده آل هستند زیرا در برابر اثر حرارتی مقاومت می کنند و مزایای بیشتری دارند، اما در مقایسه با سیم های آلومینیومی که خورنده هستند و منجر به آتش سوزی می شوند. بنابراین اکثر مردم سیم کشی مسی را به خصوص برای خانه خود ترجیح می دهند.
و به جز این مفتول های پلاتین، سیم های طلایی، سیم های نقره ای و سیم های آهنی سیم هایی هستند که بسیاری از آنها استفاده می کنند. اما بهترین در میان آنها سیم های آلومینیومی و مسی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه ی تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

18 − 13 =