انواع کابل تیر برق

دسامبر 31, 2022by multi0

انواع کابل تیر برق

برای انتقال برق در درون شهر از تیر برق استفاده میکنند. تیرها شامل کابل هایی هستند، که این کابل ها وظیفه انتقال برق را بر عهده دارند. یکی از انواع این کابل ها، کابل آلومینیوم خودنگهدار (هوایی) است.

انواع کابل تیر برق

تیرهای برق با استفاده از کابل ها برق را در درون شهر توزیع میکنند و به خانه ها میرسانند. کابل های تیر برق انواع گوناگونی دارند و از لحاظ کارایی تقریبا کارایی مشابهی دارند و وظیفه همه آنها انتقال برق است.

1- کابل خودنگهدار

2- کابل فاصله دار

3- کابل مفتولی مسی

 

این ها انواعی از کابل های برق هستند که به صورت های متفاوت بر روی تیر برق نصب میشوند. باید اضافه کرد که در خطوط هوایی انتقال برق به غیر از کابل های ذکر شده از سیم های هوایی بدون روکش و یا روکش دار نیز استفاده میشود.

1- کابل آلومینیومی خودنگهدار

کابل های خودنگهدار به آسانی بر روی تیرهای برق نصب میشوند زیرا این کابل ها دارای رشته نگهدارنده هستند. این کابل ها را در رشته های مختلف و همچنین در سطح مقطع های مختلف به شکل تک فاز و سه فاز میساز اند. کابل های آلومینیوم خودنگهدار رایج ترین کابل تیر برق در ایران است. سایز های رایج کابل خودنگهدار عبارت اند از:

1- برق تک فاز : 16×2 و 25×2

2- برق سه فاز : 25+25+50+50×3 ، 25+25+70+70×3

2- کابل فاصله دار

کابل فاصله دار هم شبیه به کابل های خودنگهدار است. کابل های فشار متوسط برای خطوط فشار متوسط طراحی ساخته و استفاده میشوند. از مزایای این کابل نسبت به رقیبش یعنی کابل های آلومینیوم خودنگهدار میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

1- قیمت کمتر

2- یراق آلات کمتر

3- انشعاب گیری راحت تر

4- وزن کمتر

3- کابل مفتولی مسی

کابل های مفتولی مسی را اغلب برای انشعاب گیری از خطوط تیرهای برق و برق رسانی برای مصارف خانگی کاربرد دارد. از دلایلی که این کابل ها را کابل تیر برق محسوب میکنند این است که کابل مسی به صورت مستقیم از کابل های تیر برق انشعاب میگیرد. یکی از رایج ترین نوع این کابل ها سایز 6×2 آن است.

بیشتر مطالعه کنید: کابل مسی و کاربرد آن در صنعت

نتیجه گیری

برای برق رسانی برای سیستم های فشار ضعیف به صورت هوایی بهتر است از کابل آلومینیوم خودنگهدار استفاده شود. برای برق رسانی فشار متوسط و برای کابل کشی هوایی میتوان از کابل های فاصله دار استفاده کرد. و در نهایت برای انشعاب گیری از کابل های برق هم میتوان از کابل های مفتولی مسی استفاده کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

چهار × 5 =