کابل زره دار چه ویژگی هایی دارد

دسامبر 31, 2022by multi0

کابل زره دار چه ویژگی هایی دارد

انواع مختلف كابل هاي برق از جمله: کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی و … همواره به منظوره كاربردهاي عمومي و يا خاص ساخته شده و به فروش مي رسند. کابل زره دار از آن دسته كابل هايي است كه به دلیل داشتن ویژگی های خاص خود، در بخش ها و سیستم های انتقال جریان برق فشار قوی به کار گرفته می شود. مقاومت در برابر فشار زیاد، محیط های مرطوب و ذوب شده، از جمله ویژگی های کابل های زره دار می باشد که در ادامه مقاله بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.

کابل زره دار چیست؟

کابل زره دار (SWB)، که به آن کابل آرموردار هم گفته می شود، کابلی با روکشی از جنس فولاد، مفتول، آلومینیوم و سرب می باشد؛ این ویژگی باعث می شود تا مقاومت و استحکام کابل در برابر فشار زیاد، حرارت بالا، ضربه دیدگی، رطوبت بیشتر شده و امکان استفاده از آن در محیط های پر ریسک و پر خطر بالاتر برود. وجود زره از جنس آلیاژهایی که گفته شد بر روی کابل باعث می شود تا کابل با عبور جریان برق فشار قوی، دچار سوختگی و ذوب شده نشده و خواص الکتریکی بهتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست؟

انواع کابل های زره دار

کابل زره دار خود نیز دارای انواع مختلفی هستند که هر یک ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند، بخش زیر تعدادی از انواع کابل های زره دار با شرح آن می باشد:

1- کابل زره دار مقاوم به حریق:

این کابل دارای لایه محافظی از جنس آلومینیوم، فولاد و سیلیکون تقویت شده است که باعث می شود تا کابل، در برابر آتش سوزی و ساییدگی مقاومت بالایی داشته باشد.

2- کابل (SWB) غلاف سربی:

کابل غلاف سربی از جنس روکشی پلیمری پوشیده شده است و برای انتقال فشار متوسط و ضعیف برق در پمپ بنزین ها و مراکز پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

3- کابل زره دار شبکه:

این کابل دارای سیم های متعددی درون خود است و برای انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها و شبکه های استرچ به کار گرفته می شود.

4- کابل ارمودار سیم تخت و سیم گرد:

کابل ارمودار سیم گرد، یک نوع کابل مارپیچ با قابلیت انعطاف پذیری بالا است، کابل ارمودار سیم تخت نیز از طناب مارپیچ و ضد زنگ به عنوان هادی بر روی آن برای مصارف عمومی ساخته می شود.

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ویژگی کابل زره دار

مهم ترین ویژگی های کابل زره دار که آن ها را از دیگر کابل ها متمایز کرده است به شرح زیر می باشد:

خاصیت ضد الکترومغناطیسی
مقاومت بالا در برابر حرارت و سوختگی
مقاوم بودن برای انتقال جریان برق فشار قوی
نفوذ ناپذیری بسیار بالا در برابر ورود گرد و غبار، آب، مواد شیمیایی و…
امکان سرقت پایین
ضد زنگ
مقاوم بودن در برابر فشار و برخورد اجسام
قدرت هادی بالا
در مواردی امکان استفاده از آن در درون آب

بیشتر بخوانید: کابل خشک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کاربردهای کابل های زره دار

به طور کلی کاربر اصلی کابل های زره دار در مکان هایی است که امکان وقوع حادثه و خطر بسیار بالا می باشد و وقوع حادثه، خسارت جانی و مالی بسیاری را به بار می آورد. در این رابطه، به طور جزئی تر، مهمترین کاربردها و موارد استفاده از کابل ارمودار به شرح زیر می باشد:

انتقال برق از طریق کابل کشی در زیر زمین
استفاده درون کانال و داکت های مخصوص سیم های برق
اماکن مرطوب و نمناک، مانند فاضلاب شهری کشورهای پیشرفته
محیط های پر گرد و غبار خیز و داغ
محیط های اسیدی و محیط هایی که در کنار مواد شیمیایی خطرناک قرار دارند
اماکنی که امکان وارد شدن آسیب به کابل های برق زیاد است مانند باغ وحش ها
کارخانه های پتروشیمی و جایگاه های انتقال سوخت

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم فشار قوی

قیمت و خرید کابل های زره دار

کابل های زره دار از جنس مواد با کیفیت و خاصی ساخته می شوند و به همین دلیل دارای ویژگی ها و مصارف خاصی هستند. این کابل ها به دلیل ویژگی های خاص خود، قیمت بیشتری نسبت به کابل های معمولی دارند. کابل آرموردار دارای مدل های مختلفی هستند که هریک در رنج قیمتی متفاوتی قرار می گیرند بنابراین لازم است تا قبل از ثبت سفارش و خرید از سایت های اینترنتی و کارخانه جات تولید کننده این نوع کابل ها، قیمت هر یک از کابل های آرموردار را با نمونه ها مشابه مقایسه کرده و سپس اقدام به خرید کابل های زره دار به صورت جزئی و یا عمده کرد.

بیشتر بخوانید: کابل های فشار ضعیف

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت کابل آلومینیومی، کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه ی تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را به خوبی راهنمایی نمایند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

18 − 2 =