کابل خشک چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

دسامبر 31, 2022by multi0

کابل خشک چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با کابل خشک و ویژگی های آن بپردازیم در صورتی که می خواهید در مورد کابل خشک و ویژگی های آن اطلاعاتی را بدست آورید تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در حال حاضر بسیاری از امور با استفاده از جریان برق و الکتریسیته صورت می پذیرد به همین دلیل استفاده از انواع کابل ها و سیم ها روز به روز در حال گسترش است. در این میان یکی از کابل هایی که از آن استفاده فراوان می شود. سیم یا کابل خشک است که دارای ویژگی های و مزیت های خاص خود است.

آشنایی با کابل خشک

انواع کابل را با توجه به ویژگی هایی که دارند در چندین دسته بندی قرار می دهند. خصوصیاتی از قبیل میزان ولتاژ، انعطاف پذیری و… از جمله مواردی هستند که در دسته بندی کابل ها نقش اساسی دارند. یکی از انواع این کابل ها، کابل خشک است. کابل یا سیم خشک در دسته بندی انواع کابل ها جزیی از کابل های مفتولی محسوب می شود و به همین دلیل نیز به آن کابل مفتولی خشک هم گفته می شود. کابل های خشک، کابل هایی هستند که از تعداد 1 الی 2 هادی و یا تعداد بیشتر که در شکل مفتول می باشند ساخته شده است. هادی های مفتولی که در سیم های خشک به کار گرفته می شود از انعطاف زیادی برخوردار نیست به این نوع کابل ها، کابل آلومینیومی زمینی نیز گفته می شود.

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست ؟

ویژگی کابل خشک

کابل خشک یکسری ویژگی هایی دارد که سببب شده است که آن را از دیگر کابل ها متمایز کند از مهم ترین ویژگی های کابل مفتولی خشک می توانیم به این موارد اشاره داشته باشیم:

به دلیل این که این کابل مفتولی از انعطاف پذیری بالا برخوردار نیست در نامگذاری آن از خشک استفاده شده است در قیاس با کابل های افشان نمی توان آن را زیاد خم کرد.
به دلیل نداشتن انعطاف پذیری زیاد رسانای خوبی برای جریان برق محسوب می شود و از ویژگی های خاص آن به حساب می آید به دلیل این که این ویژگی را دارد از جمله کابل های مفتولی پر فروش به حساب می آید.
قیمت کابل خشک مفتولی نیز مناسب است و موجب شده است که به یک کابل محبوب تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم خودنگهدار

کاربرد کابل مفتولی خشک

در موارد متعددی از کابل خشک استفاده می شود به همین دلیل نیز از جمله کابل های پرفروش محسوب می شود. سیم خشک از جمله کابل هایی است که در صدر کابل های پر استفاده قرار دارد از جمله کاربردهای این کابل می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

بیشترین استفاده ای که از سیم خشک می شود مربوط به استفاده از آن در توزیع برق است به دلیل این که هدایت ان بسیار مناسب است .
یکی دیگر از کاربردهای سیم خشک که از اهمیت فراوانی نیز برخوردار است مربوط به استفاده از آن در تابلوهای برق است.
از سیم های خشک در برق کشی ساختمان نیز استفاده می شود. استفاده از آن در داخل گچ و لوله صورت می پذیرد تا از وارد شدن صدمات فیزیکی در امان بمانند.
به دلیل ویژگی های خاصی که کابل خشک دارد در محیط های مختلف از جمله خشک و مرطوب قابل استفاده است.
به طور کلی استفاده از کابل ها محدودیت دارد برخی از آنها در فضای بسته و برخی دیگر در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد اما انواع کابل خشک را می توان هم در فضای باز و هم فضای بسته بدون کوچکترین مشکلی مورد استفاده قرار داد.
از کاربردهای دیگر کابل های خشک می توان به استفاده از آنها در لوله های خرطومی اشاره داشت.
همچنین از سیم های خشک می توان در سازه های بتنی و آجری بهره برد.

بیشتر بخوانید: ساخت کابل زمینی

انواع کابل مفتولی خشک

انواع مختلفی از کابل های خشک وجود دارد که می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

1- سیم خشک چند مفتولی مسی
2- سیم خشک چند مفتولی آلومینیومی
3- سیم خشک با مقطع دوار
4- سیم خشک سبک
5- سیم مفتولی زمینی
6- سیم خشک سکتور
7- انواع کابل تک رشته و nyry

بیشتر بخوانید: آشنایی با ساختار کابل ها

ضخامت و سایز سیم مفتولی خشک

یک قاعده کلی که وجود دارد این است که معمولا ضخامت کابل با توجه به اندازه ای که دارند تعیین می شود. بیشترین سایز سیم های خشک که مورد استفاده قرار میگیرد سایز ده است و قطر مفتول آن در بیشترین مقدار به 3.57 نیلی متر می رسد. کم ترین مقدار نیز از سایز 1.13 شروع می شود. ضخامت کابل ها نیز وابسته به سایز آن است. برای مثال ضخامت سیم ساخت سایز ده در حدود 3 میلی متر است.

برای اطلاع از قیمت کابل آلومینیومی، کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه ی تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

دو × 2 =