معرفی دکل های برق

دسامبر 31, 2022by multi0

معرفی دکل های برق

در تولید کابل های مسی، کابل آلومینیومی زمینی و کابلهای آلومینیوم خودنگهدار رسنا نقش مهمی دارد و دارای وزن زیادی نیز می باشد. برای انتقال خطوط از دکل های برق استفاده میشود به دلیل مقاومتی که دکل های برق دارند بهترین گزینه هستند، زیرا تحمل ظرفیت رسنا ها را دارند.لازم به ذکر است نحوه استفاده دکل ها متفاوت هستند. که در مقالات زیر به توضیحات بیشتر در خصوص شکل ظاهری و کاربرد هر کدام می پردازیم:

انواع دکل های انتقال نیرو برق

دکل های برق در دو نوع تلسکوپی و مشبک تولید میشوند،هر کدام از این دکل های مزایا و معایبی دارند.با توجه به کاربرد هر کدام در فضای های مخصوص از آن ها استفاده میشود.

دکل های تلسکوپی : برای انتقال نیرو در خطوط شهری بهترین انتخاب هستند چرا که از نظر ظاهری شکیل تر از دکل های مشبک هستند و فضای کمتری رو نیز اشغال میکنند و قابلیت نصب در هر مکانی را دارند.
دکل های مشبک: این نوع از دکل های به دلیل قدرت یشتر برای انتقال نیرو در ولتاژ های بالا استفاده بیشتری دارد همچنین قیمت مناسبی دارندو در مکان هایی که از نظر فضا مشکلی ندارند کاربرد بیشتری دارند.

نمونه ای از دکل های برق مشبک

ابعاد دکل های برق

دکل های تلسکوپی به دلیل کوچک بودنشان به نسبت دکل های مشبک کاربردی تر هستند زیرا در همه فضا ها قادر به نصب می باشند و دارای ظاهر زیباتری هستتند . اما کابل های مشبک قابلیت انتقال نیروی بیشتری را دارند و برای فضاهایی که نیازمند کابل های فشار قوی می باشد از این دکل ها استفاده میشود.دکل ها تلسکوپی از نظر ابعاد کوچک تر از دکل های مشبک می باشند.

اجزای تشکیل دهنده دکل های برق

یک دکل برق از قسمت های ذیل تشکیل شده است:

قله برج انتقال نیروی برق:
قله برج انتقال همان نگه دارنده سیم ها بر روی دکل برق می باشد که علاوه بر نگه داری وظیفه محافظت از کابل ها رو نیز بر عهده دارد، و از اجزای مهم دکل به حساب می آید.
بازوی نگه دارنده برج انتقال نیروی برق:
همانطور که در مطالب بالا گفته شد بهترین نگه دارنده کابل ها دکل های برق هستند این قسمت از دکل ها وظیفه نگه داشتن هادی کابل ها را بر عهده دارند.بنا بر سطح ولتاژی که در کابل ها وجود دارد ابعاد بازوی نگه دارنده نیز متفاوت می باشد.
قفسه سینه برج انتقال نیروی برق:
در دکل های برق بین بدنه و قله برج فضایی وجود دارد که قفسه سینه برج نام دارد که این سبب رعایت حد فاصله بین این دو قسمت می باشد.
بدنه برج انتقال نیروی برق:
مهم ترین و اساسی ترین قسمت که نقش مهمی دارد بدنه برج نام دارد این قسمت باعث میشود که نظم بین تمام قسمت های دیگر از پایین دکل تا قله برج رعایت شود.

فاصله استاندارد دکل های برق

وقتی صحبت از فاصله بین دکل های برق میشود برخی معتقد هستند که فاصله ین این دکل ها باید از یکدیگر بیشتر باشد چرا که اشعه که تولید میشود باعث بروز مشکلاتی خواهد شده.اما این دیدگاه چندان درست نمی باشد چرا که با وجود تولید اشعه توسط دکل های برق میتوان گفت که هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. امروزه با استفاده از استاندارد های مجاز در تولید محصولات این امکان فراهم شده تا از دکل های برق با فاصله کوتاه برای انتقال نیرو بدون بروز مشکلی استفاده شود.

روش تشخیص ولتاژ دکل برق

برای تشخیص ولتاژ دکل بهتری و کاربردی ترین روش این است که تعداد مقره‌های نصب‌ شده بین بدنه و هادی دریافت برسی شود . مقره‌ها ولتاژهایی برابر با 10 کیلو وات که استاندارد مجاز می باشد تحمل می‌کنند، ما میتوانیم با شمارش تعداد آن ها ولتاژ کلی دکل را پیدا کنیم .

سخن پایانی
همانطور که مطالعه کردید برای انتقال نیرو در ولتاژ های بسیار قوی بهتر است از دکل های برق مشبک استفاده شود .حال در بعضی موارد با توجه به فضای کم میخواهیم از دکل برقی استفاده کنیم که هم قابلیت نصب راحت تری باشد هم فضای کمتری را اشغال کند در این موارد بهترین گزینه دکل های برق تلسکوپی می باشند.

 

کیفیت کالا نقش مهمی در روند استفاده آن دارد.ماهان کابل امیر تولید کننده انواع سیم و کابلهای مسی، کابل آلومینیومی زمینی ، کابل آلومینیوم خودنگهدار با داشتن کادری مجرب و استفاده از بهترین مواد اولیه توانسته تاکنون کابلهای با کیفیت زیادی به بازار عرضه نماید.برای اطلاع بیشتر و راهنمایی میتوانید با کارشناسان فروش تماس بگیرید .

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

چهار × یک =