سیم و کابل ساختمانی

دسامبر 26, 2022by tarrahnetFani0

کابل های ساختمانی دسته ای از کابل ها هستند که در ساختمان و برای انتقال نیرو از کنتور به داخل ساختمان و همچنین انتقال بار الکتریکی به دیگر بخش های ساختمان به کار میروند. این کابل ها به انواع مختلفی تقسیم میشوند و هر کدام از آن در قسمتی خاص از ساختمان استفاده میشوند. در ادامه به مبحث سیم و کابل ساختمانی نیز می پردازیم:

 

انواع سیم ساختمانی

سیم و کابل های ساختمانی دارای انواع متفاوتی هستند و هر یک از آن ها دارای کارایی متفاوتی هستند از انواع این سیم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سیم افشان و نیمه افشان
2- سیم مفتولی
3- سیم نایلونی(سیم دولا سفید)

 

1- سیم افشان و نیمه افشان

سیم افشان سیمی انعطاف پذیر است زیرا در جاهایی که نیاز به همه ی سیم ها دارد مورد استفاده قرار میگیرد در حالی که سیم مفتولی عکس سیم افشان است و انعطاف و نرمی خوبی ندارد و به اصطلاح سیم سختی است در این بین سیمی دیگر نیز وجود دارد به نام نیمه افشان که مابین این دو سیم است. از سیم های ساختمانی در لوله های خرطومی نصب در زیر گچ استفاده میشود و نباید به شکل مستقیم در زیر گچ استفاده شود. گفتنی است در ساختمان سازی بیشتر سیم های مفتول، افشان و کابل های مخابراتی مورد استفاده قرار میگیرند.

بیشتر بخوانید: روش شناسایی سیم و کابل مرغوب

2- سیم مفتولی

سیم های مفتولی (سیم خشک) از مس به همراه عایق پی وی سی مقاوم در برابر گرما ساخته شده اند. این سیم ها انعطاف پذیر نبوده به همین دلیل آن ها را در جاهایی به کار میبرند که نیازی به آن ها نداشته باشند. مثل استفاده در تابلو های برق ساختمان

3- سیم نایلونی

این سیم ها به نام سیم دولا سفید نیز شهرت دارند. از این سیم ها بیشتر در انتقال برق ساختمان از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده میشود برای مثال از این سیم ها برای انتقال برق به لوستر استفاده میکنند.

 

برای استفاده از این سیم در ساختمان باید به نکاتی توجه داشت؟

1- این سیم ها در مقابل حرارت ضعف دارند.
2- قبل از استفاده چک کنید که سیم مورد نظر تحمل بار عبوری را دارد.
3- این کابل ها را در کنار مواد شیمیایی قرار ندهید.
4- قبل از استفاده حتما چک کنید که کابل دچار پوسیدگی و یا پارگی نباشد.

 

بیشتر بخوانید: کابل مسی یاآلومینیومی

سیم های افشان و مفتولی در کدام بخش های ساختمان به کار میروند؟

سیم های ساختمانی بنابر قابلیتشان هر کدام در بخش های مختف ساختمان به کار میروند و هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند کاربردهایی از جمله:

1- روشنایی
2- پریز ساختمان
3- سیم های اصلی برق
4- راه اندازی کولر آبی
5- راه اندازی کولر گازی

در نظر داشته باشید که در ساختمان های کوچک از برق تک فاز و ساختمان های بزرگ تر از برق سه فاز استفاده میشود. به خاطر داشته باشید که بیشتر برق مصرفی در ساختمان در بخش موتور خانه صرف شده و بیشتر برق مصرفی در خانه در بخش آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرد. پس به نکات ایمنی استفاده از لوازم الکتریکی حتما توجه داشته باشید.

شرکت ماهان کابل امیر مفتخر است با سال ها تجربه و انجام دادن هزاران پروژه موفق و همکاری با سازمان ها در خدمت شما مشتریان گرامی است تا به شما کمک کند تا بهترین کیفیت را با کمترین قیمت خریداری کنید. در نظر داشته باشید، شما میتوانید برای اطلاع از قیمت کابل آلومینیومی و برای خریداری کابل آلومینیوم خودنگهدار و کابل آلومینیومی زمینی و یا دیگر کابل ها در اندازه های مختلف به بخش ثبت سفارش مراجعه بفرمایید و سفارش خود را ثبت کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

هجده + 18 =