آشنایی باکد گذاری سیم و کابل و معرفی مشخصه کابل ها

دسامبر 31, 2022by multi0

آشنایی باکد گذاری سیم و کابل و معرفی مشخصه کابل ها

هدف از نشانه گذاری سیم و کابل ها تشخیص محصول با کیفیت برای مشتریان میباشد. حال برای نشانه گذاری سیم و کابل از اعداد و حروفی استفاده میشود. مشتری با توجه به نیاز خود میتواند به کمک این اعداد و نشانه ها به سادگی انتخاب درستی داشته باشد. در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

اعداد و حروف درج شده روی سیم و کابل

معمولا بر روی اغلب کابل ها 4 گروه عبارت درج شده، که نشان دهنده ساختار کابل می باشد. این عبارت های در سلول 11 قرار میگیرند که برخی تکمیل و برخی هم تکمیل نمیشوند.

ساختمان کابل

برای آنکه بخواهیم با ساختمان کابل آشنا بشویم ابتدا باید با VDE آشنا شویم، برای آنکه بدانید VDE یک استاندارد آلمانی است که از حروف و نشانه گذاری های آن برای شناخت ساختمان کابل کاربرد دارد. گفتنی است که VDE در حال حاضر در ایران و بقیه کشورها رواج پیدا کرده است و حروف آن متشکل از قسمت هایی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

1- بخش اول

بخش اول جنس هدایت کننده را مشخص میکند. در علامت کابل ها N به معنی هدایت کننده مسی است و NA به معنی هدایت کننده آلومینیومی است.

2- بخش دوم

بخش بعدی نشان دهنده عایق میباشد. که در نشانه گذاری ها Y به معنی عایق پی وی سی است و Y2 به معنی عایق پلی اتیلن میباشد. اگر که عایق کابل از نوع XLPE باشد حرف نشان دهنده آن X2 خواهد بود.

3- بخش سوم

در این بخش با شیلد آشنا خواهید شد. حرف C در این بخش به معنی هدایت کننده هم مرکز مسی است، حرف CW به معنی هدایت کننده هم مرکز مسی موجی شکل و حرف CE به معنی هادی هم مرکز مسی بر روی هسته میباشد. حرف S به معنی حفاظی از مدل سیم مسی میباشد و حرف SE به معنی حفاظ مسی بر روی هسته، حرف H به معنی شیلد بر روی هدایت کننده و در پایان حرف F به معنی شیلد مقاوم در برابر آب میباشد.

4- بخش چهارم

در بخش چهارم نوع محافظ یا زره سیم و کابل مشخص خواهد شد. که حرف B به معنی آرمور فولادی، حرف F به معنی آرموری به شکل فولاد گالوانیزه تخت، G به معنی نوار فولادی گالوانیزه و در آخر حرف R به معنی آرمور فولادی گالوانیزه با مقطعی گرد میباشد.

5- بخش پنجم

در این بخش درباره ی نشانه گذاری های مرتبط با عایق بیرونی و یا روکش سیم و کابل صحبت خواهیم کرد. حرف Y به معنی روکشی از جنس پی وی سی میباشد و حرف A روکشی از نوع کنفی و حرف Y2 به معنی روکش پلی اتیلن خواهد بود.

6- بخش ششم

در آخرین بخش به نشانه گذاری J یا O خواهیم پرداخت. این نشانه گذاری ها به معنی هادی حفاظتی است که کابل دارای هادی حفاظتی هست یا نه؟ اگر کابل آن را داشته باشد با حرف J رو به رو خواهید شد و اگر کابل دارای آن نباشد با حرف O رو به رو خواهید شد.

 

در نظر داشته باشید که شما میتوانید با مراجعه به سایت از محصولات ما دیدن کنید و در صورت تمایل از طریق صفحه ثبت سفارش سفارش خود را ثبت کنید همچنین برای مطلع شدن از قیمت کابل آلومینیومی و کابل آلومینیوم خودنگهدار و انواع دیگر سیم و کابل میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل بفرمایید.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

شش + 17 =