کابل های فشار ضعیف

دسامبر 31, 2022by multi0

کابل های فشار ضعیف

کابل ها انواع مختلفی دارندهمچون کابل های فشار ضعیف،متوسط و قوی. کابل ها رسانای الکتریسته هستند در ادامه در خصوص آشنایی با کابل های فشار ضعیف می پردازیم.
اغلب کابل ها از رشته های مسی و آلومینیومی میسازند که برای عایق کردن این رشته های مسی یا آلومینیومی و جلوگیری از خطرات آن از پلاستیک فشرده شده، پی وی سی استفاده میشود.
همچنین باید گفت ولتاژ این کابل ها معمولا بین 300تا 3000 می باشد.
کابل های فشار ضعیف انواع مختلفی دارد که به کابل تک لا، نصب ثابت، نیمه افشان گرد، افشان، نیمه افشان کامپکت میتوان اشاره کرد.

کاربرد کابل های فشار ضعیف

از این کابل ها برای برق کشی برخی تأسیسات ساده ساختمان ها، اداره ها و سیم کشی لوازم برقی کم مصرف استفاده میکنند. البته به جز کاربردهایی که بیان شد از این کابل ها در درون لوازم برقی کم مصرف نیز استفاده میکنند.

بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با کد گذاری سیم و کابل و معرفی مشخصه کابل ها

استاندارد های کابل های فشار ضعیف

با توجه به اینکه هر کشور استاندارد مخصوص خود را برای کابل های تولید شده دارد باید اشاره کرد که استاندارد این کابل ها در همه کشور ها یکسان نیست این نکته را در نظر داشته یاشید که کابل های فشار ضعیف دارای ولتاژ اسمی 600/1000ولت می باشند که برای اتصالات ثابت و متحرک استفاده میشوند. هر موسسه مصوباتی برای استاندارد های کابل خود در نظر دارند که تست های انجام شده در زمان ساخت این کابل ها به شرح زیر می باشد.
1- استانداردهای موسسه‌ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
2- استانداردهای کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک
3- استانداردهای DIN VDE
4- استانداردهای BS

این نکته را باید در نظر داشته باشید که برای ایمن بودن این کابل ها در زمان اجرا ساختمان و مواد اولیه باید از استاندارد های دقیق استفاده شود.

رساناهای استفاده شده در کابل های فشار ضعیف

هادی یا رسانا بخش مغزی کابل ها می باشد که برای این قسمت از مس یا آلومینیوم استفاده میشود که مس با توجه به خلوص بالا بهترین گزینه برای این کابل ها می باشد که از فعل و انفعالات شیمیایی جلوگیری میکند. کابل ها باید دارای انعطاف پذیری بالایی باشند. از به هم تابیده شدن این رساناها (مس و آلومینیوم ) به دور سیم با فرمول خاص کابل های فشار ضعیف تولید میشوند.

عایق کابل های فشار ضعیف

برای عایق کردن کابل های فشار ضعیف در زمان های گذشته از عایق های پلاستیکی استفاده میشد که معایب زیادی داشته اند از جمله:
1- ذوب شدن در برابر نور آفتاب
2- ترک خوردن
3- مقاومت کم
حال امروزه با توجه به پیشرفتی که در این عرصه به وجود آمده است برای جلوگیری از آسیب رساندن به این کابل ها و مقاومت بالا از عایق های pvc استفاده میشود.

 

شما عزیزان میتوانید با مراجعه به قسمت محصولات سایت انواع سیم و کابل آلومنیومی همچون کابل آلومینیوم خودنگهدار و کابل آلومینیومی زمینی را دیده و در صورت تمایل از بخش ثبت سفارش سفارش خود را ثبت کنید در صورت تمایل به اطلاع یافتن از قیمت کابل آلومینیومی میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × 3 =