کابل مفتولی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

دسامبر 31, 2022by multi0

کابل مفتولی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

کابل مفتولی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با یکی از پر استفاده ترین کابل های یعنی سیم های مفتولی اشاره داشته باشیم. کابل مفتولی در موارد متعددی از جمله صنعت ساختمان، موتورخانه ها، صنایع و… مورد استفاده قرار می گیرد انواع مختلفی از کابل های مفتولی وجود دارد که با توجه به نوع کاربری و همچنین نیازی که وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که می خواهید در مورد کابل مفتولی اطلاعات کامل بدست آورید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

کابل مفتولی چیست؟

سیم مفتولی یک نوع سیم هادی می باشد از سیم مفتولی با نام های مختلفی از جمله کابل خشک و کابل آلومینیومی زمینی نیز یاد می شود. در مقایسه با کابل افشان که چند رشته ای هستند سیم های مفتولی دارای تک رشته هستند. تولید سیم های مفتولی به طور کلی در دو نوع خشک و ثابت صورت می پذیرد. از سیم خشک بیشتر در تابلوهای تبلیغاتی و توزیع کننده برق استفاده می شود دلیل آن هم این است که رسانایی سیم های خشک بسیار زیاد است و جریان الکتریسیته را به خوبی انتقال می دهد. سیم ثابت به دلیل حالت غیرقابل انعطافی که دارد بیشتر در زیر گچ و لوله مورد استفاده قرار می گیرد. جنس آنها به طور معمول از فلز مس است که با استفاده از عایق پی وی سی پوشانده شده است. کابل های مفتولی در انواع مختلفی وجود دارند و قطر آنها نیز با یکدیگر متفاوت است و به طور معمول قطرشان از 1.13 میلی متر تا 3.57 میلی متر متغییر است.

کاربرد کابل مفتولی

بدون تردید در محیط اطراف خود کابل های مفتولی را تاکنون مشاهده کرده اید به دلیل این که سیم های مفتولی بسیار پرکاربرد هستند در بسیاری از امکان و ساختمان ها و به طور کلی جاهایی که نیاز به سیم کشی دارند قابل مشاهده هستند از مهمترین کاربردهای کابل های مفتول می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

به منظور استفاده در مصارف صنعتی
برای کابل کشی در ساختمان ها در آجرکاری و بتن کاری
برای ساخت تابلو برق
برای استفاده در مکان های باز و بسته
برای استفاده در انواع محیط خشک و مربوط
برای توزیع برق در نیروگاه ها
برای سیم کشی در لوله های خرطومی و ساده
به منظور عایق کاری در موتورخانه ها
برای عایق بندی و رابیتس بندی

مزایای سیم مفتولی

از مهم ترین مزایای سیم مفتولی می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

در صورتی که با استفاده از ورق گالوانیزه گرم ساخته شود به منظور بکارگیری در شرایط اقلیمی و آب و هوایی مختلف، مناسب است.
در مقابل رطوب هوا و زنگ زدگی از مقاومت بالا برخوردار است.
در برابر پیچیدگی مقاوم است.
در برابر ساییدگی مقاومت دارد.
همیشه در دسترس است.
سطح آن صاف است و عمر طولانی دارد.
از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است.

انواع سیم مفتولی

1- کابل مفتول گالوانیزه سرد:

برای تولید آن در شروع، مفتول را پاکسازی می کنند و سپس با بهره گیری از پروسه برق‌ کافت گالوانیزه سرد بر روی آن گذاشته می شود که موجب ایجاد مقاومت و انعطاف بیشتر در این کابل می شود. این نوع از کابل های مفتول در انواع کلاف و شاخه تولید می شود.

2- کابل مفتول گالوانیزه گرم:

در این نوع کابل با بهره گیری از گالوانیز داغ، مفتول را گرما می دهند و سپس برای پوشش آن اقدام می گردد. از مزیت های این نوع کابل این است که در مقابل رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی مقاومت دارد و از انعطاف زیادی نیز برخوردار است.

نحوه اتصال دو سیم مفتولی

اتصال دو کابل مفتولی باید توسط افراد متخصص صورت پذیرد، در صورتی که اتصال سیم های مفتولی به صورت غلط انجام شود در این صورت احتمال دارد که وسایل برقی دچار آسیب جدی شود. به طور کلی برای اتصال دو کابل مفتولی موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

پیش از هر اقدامی برای قطع کردن جریان برق اقدام کنید.
در حدود دو سانتی از قسمت اتصال سیم ها را یعنی روکش سیم را جدا کنید.
با توجه به وضعیت مورد انتظاری که دارید وارنیش را هشت سانتی متر ببریدو
در ادامه با استفاده از درپوش و Butt Splices از طریق پیچاندن و لحیم کاری اتصال سیم ها را به یکدیگر انجام دهید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات ما و اطلاع از قیمت کابل آلومینیومی، کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی می توانید از طریق صفحه ی تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

یک × پنج =