مزیت و معایب کابل های مسی و آلومینیومی

دسامبر 31, 2022by multi0

مزیت و معایب کابل های مسی و آلومینیومی

برای خرید کابل ها در ابتدا می بایست سطح مقطع، قیمت و کارایی کابل را در نظر داشته باشیم. به همین منظور باید با نحوه کاربرد کابل آشنا شویم تا بدانیم کدام کابل و چه سطح مقطعی مناسب کار ما می باشد به همین دلیل هدف ما این است با توضیحات مختصری که می دهیم شما به راحتی تصمیم بگیرید که کابل مورد نیاز شما کدام کابل می باشد. حال باید گفت در صنعت برق انواع مختلفی از کابل ها وجود دارد برای مثال کابل مسی، کابل آلومینیومی زمینی و کابل آلومینیوم خودنگهدار که در این مقاله با انواع کابل و کاربرد آن آشنا میشوید.

کابل مسی چیست؟

به کابل هایی که هادی به کار رفته در آن ها از فلز مس باشد کابل مسی میگویند این کابل ها بعد از کشیده شدن به صورت رشته های نازکی در می آیند و دارای قابلیت رسانایی بالایی می باشند. برای انتقال نیرو در حمل و نقل و مصارف دیگرازجمله ماشین سازی،وسایل برقی،دکل های برق و همچنین در سیم کشی میتوانیم با استفاده از سیم های مسی از رسانایی الکتریکی بالایی برخوردار شویم ولی باید به این نکته مهم هم توجه کنید که سیم و یا کابل های مسی قطعا برای انتقال نیرو بهترین گزینه نسبت به کابل ها آلومینیومی می باشند اما به دلیل افزایش قیمت این نوع سیم و کابل ها روند استفاده رو به کاهش است و در حال حاضر کابل آلومینیومی بیشترین استفاده را در صنعت برق دارد.

مزایای کابل های مسی

مقاومت در کابل ها قطعا بهترین ویژگی از یک کابل خوب محسوب میشود کابل های مسی از نظر مقاومتی دارای مقاومت بسیار بالایی می باشند که بسیار انعطاف پذیر نیز هستند .برای انتقال نیرو در واحد های صنعتی بسیار کاربرد دارند زیرا مس بهترین رسانا شناخته شده است که جریان الکتریکی را به راحتی از خود عبور می دهد و برای انتقال نیرو در ولتاژهای بالا از این کابل استفاده میشود. همچنین قابلیت زنگ زدگی ندارند و از استحکام بالا برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: کابل مسی و کاربرد آن در صنعت

معایب کابل مسی

سنگین بودن کابل مسی یکی از مهم ترین معایب این کابل به شمار می آید زیرا حمل و نقل کردن آن مشکل می باشد. این فلز در میان فلز های دیگر از قیمت بالایی برخورد هست به همین سبب باید گفت که تاکنون درصد سرقت در این کابل ها بسیار بوده است و نصب کابل های مسی با دقت بالاتری باید انجام گیرد .

کابل آلومینیوم چیست؟

یکی دیگر از فلز های شناخته شده فلز آلومینیوم نام دارد که برای تولید کابل های زمینی و خودنگهدار از این فلز استفاده میشود.کابل های آلومینیومی دارای وزن سبکی می باشند که به راحتی قابل نصب هستند از کابل های آلومینیوم خودنگهدار برای روشنایی معابر و برای دکل های برق امروزه از این کابل استفاده میشود زیرا احتمال سرقت در این کابل ها کمتر از کابل های مسی است

مزایای کابل آلومینیوم

قیمت مناسب
وزن سبک
قابلیت حمل و نقل آسان
نصب راحت
از مزایای این کابل می باشد.

بیشتر بدانید:کابل آلومینیوم زمینی

معایب کابل آلومینیوم

حال از معایب کابل آلومینیومی میتوان به واکنش نشان دادن آن در مقابل مواد شیمیایی اشاره کرد و انعطاف پذیری کمتر نسبت به کابل های مسی ونکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که کابل های آلومینیومی دوام کوتاه تری دارند وبرای انتقال نیروی برق از هدایت التریکی کمتری بر خوردار هستند.

سخن پایانی

با توجه به موارد ذکر شده در مقالات بالا باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر به دنبال کابلی با قیمت مناسب و سبک و همچنین کیفیت مناسب با توجه به کاربرد آن هستین میتوانید کابل های آلومینومی در هر سطح مقطعی که مورد نیاز کار شما می باشد انتخاب کنید و همینطور اگر به دنبال کابلی انعطاف پذیر، مقاومت زیاد و هدایت الکتریکی بالایی هستین و از نظر قیمت هم مشکلی ندارید میتوانید کابل های مسی با هر سطح مقطی که مورد نیاز کار شما می باشد انتخاب کنید.

 

شرکت ماهان کابل امیر تولید کننده انواع سیم و کابل های مسی وکابل آلومینیوم زمینی و کابل آلومینیوم خودنگهدار مفتخر به کسب هر ساله گواهینامه های کیفیت می باشد و تا کنون موفق به دریافت اکثر تاییدیه های توانیر استان ها شده است همچنین با استفاده از مواد اولیه مرغوب میکوشد تا بهترین محصولات را تولید و ارائه به بازار دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × 5 =