تفاوت‌ کابل‌ های گرد و تخت

دسامبر 31, 2022by multi0

تفاوت‌ کابل‌ های گرد و تخت

تفاوت کابل های گرد و تخت به ما نشان می دهند که هر کدام برای بخش به خصوصی می بایستی استفاده شوند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند و در حین کار، قطعی یا خرابی به وجود نیاورد. کابل ها در هر نوعی که ساخته شده باشند، باید ویژگی های بارزی را در خود رعایت کنند تا استاندارد ها در نظر گرفته شوند، مهمترین آنها داشتن پوششی عایق در اطراف کابل ها می باشد. این پوشش همزمان می تواند هم از ساختار فلزی درون کابل محافظت کند و هم اینکه جان فرد نصاب را از بروز هر گونه خطری، نگاه دارد.

ویژگی های کابل گرد

کابل گرد دارای سطح مقطع دایره ای شکل می باشد و در اغلب موارد به شکل استوانه ای ساخته می شود. بخش فلزی درون آنها از مس و یا آلومینیوم می باشد که به صورت دسته ای و دایره ای در کنار هم قرار گرفته اند.
پوششی عایقی در اطراف آنها قرار می گیرد تا هم شکل دایره ای برای کابل ایجاد کند و هم اینکه مانع از گرمایش اصطکاکی شود، این نوع از گرمایش می توانند باعث جرقه زدن و آتش سوزی شوند و کل سرمایه را از بین ببرند.
دوام بیشتری نسبت به کابل های تخت دارند و همین باعث می شود تا در اکثریت لوازم برقی، خیابان ها و … مورد استفاده قرار بگیرد.
انواع آن به صورت تک شاخ، چند شاخ، فشار معمولی و فشار قوی عرضه می شوند.
همانطور که پیشتر گفتیم، این محصول دارای پوشش عایقی چند لایه در خود می باشد، در کنار آن بخشی هم به عنوان فضا پر کن قرار دارد که اجازه نمی دهد رشته های سیم پیچ بخورند و یا اینکه قطع شوند. در موارد زیادی این پوشش ها باعث دوام بیشتر کابل ها می شوند اما ضرری هم به ساختار آنها وارد می کند و آن نگه داشتن گرما در خود می باشد، آنقدر پوشش ها زیاد شده اند که مدت زمانی بیشتری طول می کشد تا فلز داخل کابل کمی خنک شود.

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم خودنگهدار

ویژگی های کابل تخت

سطح مقطع اغلب آنها به صورت مستطیلی می باشد و به صورت نواری هم تولید می شوند.
در هر کابلی پوششی عایق که همان پی وی سی می باشد قرار دارد تا از آن در برابر عوامل خارجی محافظت کند.
هادی ها در این نوع از کابل به صورت موازی در کنار هم قرار می گیرند و این باعث می شود که ما بتوانیم خیلی سریع آنها را از همدیگر تشخیص دهیم، به عبارتی دیگر قابل اطمینان هستند.
به سبب انعطاف پذیری مناسبی که دارند، می توانیم خیلی سریع آنها را جا به جا کنیم و مشکلی هم در کابل کشی ایجاد نشود. حمل آسان یکی از گزینه های بسیار مهم در ساختمان سازی، ساخت تابلو های راهنمایی رانندگی و … می باشد که خوشبختانه در نوع کابل تخت رعایت شده است و این یکی دیگر از تفاوت کابل های گرد و تخت می باشد.
آگاهی از تفاوت کابل های گرد و تخت به ما نشان می دهد که کابل های تخت سبک تر هستند. با وجود سبکی که دارند، مقاومت خوبی را هم از خود نشان می دهند که حائز اهمیت است.
ثبات الکتریکی بالا از تفاوت کابل های گرد و تخت می باشد و ما می توانیم در محصولات فنی با قدرت بالا نیز از آن استفاده کنیم.
جریان الکتریکی در این سری از کابل ها با کیفیت خیلی بیشتری و با سرعت بالاتری انجام می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت کابل آلومینیومی

تفاوت کابل های گرد و تخت از لحاظ عملکرد

کابل های تخت به نسبت کابل های گرد جدید تر هستند و خیلی از سال آغازین تولید آنها نمی گذرد، پس می توانیم یکی از تفاوت کابل های گرد و تخت را در قدمت آنها بدانیم.
ایمنی در کابل های تخت بیشتر است و همین باعث می شود تا انتخاب اول افراد زیادی باشد.
کابل های تخت بیشتر در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم زمینی

تفاوت کابل های گرد و تخت از لحاظ ساختار بیرونی و داخلی

کابل های تخت به صورت نواری و یا ردیفی در کنار هم قرار می گیرند اما کابل های گرد به صورت دایره ای می باشند.
کابل های گرد سطح مقطع گرد دارند و کابل های تخت، مستطیلی شکل می باشند.
میزان اختلال در کابل های تخت کمتر از کابل های گرد می باشد.

بیشتر بخوانید: سیم و کابل ساختمانی

قیمت کابل گرد بیشتر است یا کابل تخت؟

مسلما کابل های تخت به سبب جدید تر بودن و داشتن ایمنی بیشتر، از قیمت بالاتری برخوردار هستند، در عوض ارزش خرید آنها نیز بیشتر از کابل های گرد می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کابل آلومینیوم خودنگهدار، کابل آلومینیومی زمینی و قیمت کابل آلومینیومی و دیگر کابل ها می توانید از طریق صفحه ی تماس با ما کارشناسان ما در ارتباط باشید تا از شرایط و قیمت آنها مطلع شوید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

چهارده + 8 =